Terima kasih kerana mengunjungi Darul Riyadh.Sekiranya terdapat kekurangan dari blog kami harap maaf...jgn lupa komen n follow tau.

Thursday 6 December 2012

Hukum Lelaki & Perempuan Memakai Inai


Salam kepada semua sahabat Darul Riyadh.. Terima kasih yer sebab sudi datang berkunjung ke teratak ini.. 

Di sini ana nak berkongsi dengan sahabat hukum lelaki dan perempuan memakai inai..


Berdasarkan pandangan dan pendapat ana kan.. orang lelaki berinai x cantik.. nampak macam tak kemas.. nampak macam tak bersih.. itu hanyalah pendapat ana sebagai seorang lelaki la.. 

Tetapi kenapa yer.. walaupun tak cantik.. x kemas.. x bersih.. ia tetap diambil menjadi budaya terutamanya bagi pengantin lelaki.. bukankah time tu semua nak bagi nampak cantik dan menarik,.pelikkan

HUKUM INAI

Inai bagi perempuan di bolehkan kerana tiada laragan dan wanita di zaman salaf berinai dan nabi swa tidah menegah malah menyuruhnya,.


Dari aisyah :
”Nabi melihat tangan di sebalik tirai dan berkata, apakah ini tangan lelaki atau perempuan, maka dikatakan itu tangan perempuan, maka Nabi pun bersabda,” jika kamu seorang perempuan, pasti kamu akan mengubah warna kuku kamu (dgn inai).” (Abu Daud, 4166) dan (an-Nasa’iy 5092)

Merujuk kepada Haji Mohd Yusof Abdul Ghani, Hakim Syarie, Mahkamah Tinggi Pahang berkata:”memakai inai tidak salah selagi ianya tidak dipakai untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah “. Walau bagaimanapun berinai dengan daun inai atau sebagainya, pada dua tangan dan kaki.

Bagi kaum lelaki hukumnya adalah haram.Diantara dalil yang mengharamkan lelaki berinai....hadis sahih yg diriwayatkan oleh imam Bukhari dan imam Muslim..

 “Daripada Anas dia berkata: “Bahawa Nabi saw melarang kaum lelaki memakai za’faran (kuma-kuma). (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).



No comments:

Post a Comment